Nyheter

Tumma inte på säkerheten vid hemarbetet – 5 enkla tips

Många har sedan ett år tillbaka tvingats ställa om och hitta arbetsplatser i hemmet där de kan sitta ostört och bekvämt. Och minst lika viktigt är det att se till att säkerheten hemifrån inte har brister som kan få konsekvenser. Särskilt viktigt är det för de som arbetar med känslig information, så som HR-frågor, ekonomi eller ledning.

Arbetsplatsens information färdas idag från kontoret via din mobiltelefon, dator och molntjänster. Generellt sett kan man dock säga att ju nyare system och enhet, desto säkrare. Många av våra datorer och telefoner har nu för tiden inbyggda säkerhetssystem, men det är inte alltid det räcker. Därför kan det vara bra att tänka på några, faktiskt enkla, grejer:

  • Trådlöst nätverk – se till att alltid surfa via ett krypterat och låst wifi. Bor du i lägenhet är det extra viktigt då grannarna är nära och skulle kunna surfa in på ditt nätverk om det saknar lösenord och nå känslig företagsinformation
  • Privat dator – delar du dator med familjen, se då till att ha ett eget login för att inte riskera att dina familjemedlemmar ser känslig företagsinformation, men allra helst ha en separat dator till arbetet
  • Försökt att använda olika lösenord till dina inloggningar. Lösenordet skall innehålla stora och små bokstäver, siffror och specialtecken, samt innehålla minst 8 tecken. Använd inte barnens eller hundens namn
  • Om möjligt, se till att införa 2 stegsautentisering. Det minskar risken betydligt att någon hackar sig in. Denna tjänst finns redan integrerad i Office 365. Ett konto som skyddas av 2 stegsautentisering är 99,9% säkrare än ett som inte är det (https://searchsecurity.techtarget.com/definition/multifactor-authentication-MFA)
  • Ha för vana att spara information på ett säkert ställe, dels ur säkerhetshänsyn men även för att säkerställa backup av filerna. Om din dator blir stulen eller försvinner, försvinner inte informationen